sobota 1. júna 2013

Airbus A330

Niekoľko dní dozadu slávnostne pristál na letisku Václava Havla v Prahe Airbus A330 spoločnosti ČSA prenajatý od Korean Air, ktorý bude lietať od dnes, teda 1. júna na novej diaľkovej linke z Prahy do Soulu. Na základe toho by som chcela ako prvé lietadlo bližšie predstaviť práve Airbus A330.
 
Airbus A330 je širokotrupové dvojmotorové lietadlo určené pre stredné a dlhé trate. Jeho vývoj sa začal na začiatku 70.rokov, keď spoločnosť Airbus začala vyvíjať dve dvojmotorové prúdové lietadlá pod označením B9 a B10. Vychádzali z predchádzajúceho typu Airbus A300B. Z návrhu označeného B10 ďalším vývojom vznikla štvormotorová verzia B11 určená pre dlhé trate. V roku 1980 sa tieto dve lietadlá rozhodli premenovať na TA9 a TA11. V roku 1982 boli predstavené základné verzie TA9 ako dvojmotorové lietadlá s kapacitou 410 pasažierov v jednotriedovom prevedení. V januári 1986 došlo k definitívnemu preoznačeniu TA9 na A330. A330-ka bola definovaná ako dvojmotorový prúdový letún pre dopravu 308 cestujúcich a nákladu do vzdialenosti 10 750 km. V marci 1987 si letecká spoločnosť Air Inter ako prvá objednala 15 kusov týchto lietadiel. Stavba prvého prototypu bola zahájená vo februári roku 1992 a svoj prvý let uskutočnil 2. novembra 1992. Do prevádzky A330-ka vstúpila 17. januára 1994 so spoločnosťou Air Inter. V januári 1994 Airbus A330 vzlietol s motormi Trent 700, čo bolo prvé lietadlo Airbus poháňané motormi britskej spoločnosti Rolls Royce.

Verzie
  • A330-200
  • A330-300
  • A330-200F
  • ACJ330 - corporate jet
  • A330 MRTT - vojenská verzia 
Technický popis

Vybavenie pilotnej kabíny Airbus A330 vychádza z úspešnej rodiny A320. Vybavený je šiestimi digitálnymi displejmi, dve dvojice displejov umiestnené pred každým pilotom zobrazujú primárne pilotné navigačné údaje, dve informujú posádku o činnosti pohonných jednotiek a jednotlivých palubných systémov. Po bokoch je tradične vybavený side-stickmi. Palubný autopilot pracuje s primárnym a sekundárnym počítačovým okruhom, prostredníctvom ktorého ovláda spojlery, krídelka, výškovku a smerové kormidlo, ktoré je možné ovládať aj klasickými pedálmi.
Krídla sú vybavené slotom na nábežnej hrane, Fowlerovými klapkami na odtokovej hrane a wingletmi na koncoch krídel. Šestica spojlerov na hornej strane krídla možno vychýliť pod uhlom 35 stupňov, vonkajšie klapky na 33 stupňov.
Nákladný priestor je rozdelený na predný a zadný, kde predný má kapacitu 18 kontajnerov a zadný 14 kontajnerov plus pomocný pre uloženie voľného nákladu a pod.
Pristávacie zariadenie tvorí bežný podvozok s prednou nohou, hlavný podvozok je tvorený štvorkolesovým vozíkom, ktorý sa zasúva smerom k trupu. 

Technicko-prevádzkové parametre
 


A330-200
A330-300
Dĺžka
58,82 m
63,69 m
Výška
17,4 m
16,83 m
Rozpätie krídel
60,30 m
60,30 m
Max. vzletová hmotnosť
230 t
230 t
Prázdna hmotnosť
120,52 t
124,5 t
Cestovná rýchlosť
860 km/h
861 km/h
Maximálna rýchlosť
880 km/h
926 km/h
Dolet
13 000 km
10 742 km
Dostup
12 497 m
12 500 m
Počet cestujúcich
max. 380
max. 440
Uvedenie do prevádzky
1998
1993



Airbus A330-200


Airbus A330-300

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára