Airbus
A330 je širokotrupové dvojmotorové lietadlo určené pre stredné a dlhé
trate. Jeho vývoj sa začal na začiatku 70.rokov, keď spoločnosť Airbus začala
vyvíjať dve dvojmotorové prúdové lietadlá pod označením B9 a B10.
Vychádzali z predchádzajúceho typu Airbus A300B. Z návrhu označeného
B10 ďalším vývojom vznikla štvormotorová verzia B11 určená pre dlhé trate.
V roku 1980 sa tieto dve lietadlá rozhodli premenovať na TA9 a TA11.
V roku 1982 boli predstavené základné verzie TA9 ako dvojmotorové lietadlá
s kapacitou 410 pasažierov v jednotriedovom prevedení. V januári
1986 došlo k definitívnemu preoznačeniu TA9 na A330. A330-ka bola
definovaná ako dvojmotorový prúdový letún pre dopravu 308 cestujúcich
a nákladu do vzdialenosti 10 750 km. V marci 1987 si letecká
spoločnosť Air Inter ako prvá objednala 15 kusov týchto lietadiel. Stavba prvého
prototypu bola zahájená vo februári roku 1992 a svoj prvý let uskutočnil
2. novembra 1992. Do prevádzky A330-ka vstúpila 17. januára 1994 so
spoločnosťou Air Inter. V januári 1994 Airbus A330 vzlietol s motormi
Trent 700, čo bolo prvé lietadlo Airbus poháňané motormi britskej spoločnosti
Rolls Royce.
Verzie
- A330-200
- A330-300
- A330-200F
- ACJ330 - corporate jet
- A330 MRTT - vojenská verzia
Technický
popis
Vybavenie
pilotnej kabíny Airbus A330 vychádza z úspešnej rodiny A320. Vybavený je šiestimi
digitálnymi displejmi, dve dvojice displejov umiestnené pred každým pilotom zobrazujú
primárne pilotné navigačné údaje, dve informujú posádku o činnosti
pohonných jednotiek a jednotlivých palubných systémov. Po bokoch je
tradične vybavený side-stickmi. Palubný autopilot pracuje s primárnym a sekundárnym
počítačovým okruhom, prostredníctvom ktorého ovláda spojlery, krídelka,
výškovku a smerové kormidlo, ktoré je možné ovládať aj klasickými pedálmi.
Krídla
sú vybavené slotom na nábežnej hrane, Fowlerovými klapkami na odtokovej hrane
a wingletmi na koncoch krídel. Šestica spojlerov na hornej strane krídla
možno vychýliť pod uhlom 35 stupňov, vonkajšie klapky na 33 stupňov.
Nákladný
priestor je rozdelený na predný a zadný, kde predný má kapacitu 18
kontajnerov a zadný 14 kontajnerov plus pomocný pre uloženie voľného
nákladu a pod.
Pristávacie
zariadenie tvorí bežný podvozok s prednou nohou, hlavný podvozok je
tvorený štvorkolesovým vozíkom, ktorý sa zasúva smerom k trupu.
Technicko-prevádzkové
parametre
A330-200
|
A330-300
|
|
Dĺžka
|
58,82 m
|
63,69 m
|
Výška
|
17,4 m
|
16,83 m
|
Rozpätie krídel
|
60,30 m
|
60,30 m
|
Max. vzletová hmotnosť
|
230 t
|
230 t
|
Prázdna hmotnosť
|
120,52 t
|
124,5 t
|
Cestovná rýchlosť
|
860 km/h
|
861 km/h
|
Maximálna rýchlosť
|
880 km/h
|
926 km/h
|
Dolet
|
13 000 km
|
10 742 km
|
Dostup
|
12 497 m
|
12 500 m
|
Počet cestujúcich
|
max. 380
|
max. 440
|
Uvedenie do prevádzky
|
1998
|
1993
|
![]() | |||
Airbus A330-200 |
![]() |
Airbus A330-300 |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára