Airbus
A340 je štvormotorové širokotrupové lietadlo určené pre dlhé trate.
Airbus
Industrie začali uvažovať o vývoji štvormotorového lietadla už v roku
1971 ako o konkurentovi Boeing 747. Avšak skutočný vývoj sa začal až od roku
1981 pod označením TA11. V roku 1987 bol definitívne premenovaný na A340.
Vyvíjal sa spoločne s Airbusom A330. Celkový počet objednaných strojov bol
130, z čoho 89 opcií pripadlo na A340 a na základe toho bolo uprednostnený práve lietadlo A340. V roku 1989 sa
začali jednotlivé komponenty letúna presúvať na montážnu linku v Toulouse,
motory CFM56-5C2 boli dodané v roku 1991 a v októbri toho istého
roku sa uskutočnil prvý slávnostný „roll-out“. Prvý let Airbusu A340 sa
uskutočnil 25. októbra 1991. Vo februári 1992 uskutočnil prvý prototyp diaľkový
let bez medzipristátia z Toulouse do Singapuru, teda vzdialenosť
10 905 km preletel za 12 hodín a 43 minút.
Verzie:
- A340-200
- A340-300 - základná verzia
- A340-500
- A340-600
Ako prvý
bol zalietaný A340-300, čo je základná verzia s kapacitou 295 cestujúcich
a doletom 13 300 km. Má rovnakú dĺžku ako Airbus A330-300. Táto
verzia vstúpila do prevádzky v marci 1993 so spoločnosťou Lufthansa a Air
France.
A340-300 |
Verzia
A340-200 bola skrátenou verziou -300 poskytujúcou miesto pre 263 cestujúcich a zvýšeným
doletom 14 300 km. Jej prvý let sa uskutočnil 1.apríla 2002. Tento variant
sa predával v relatívne malých množstvách a preto jeho výroba bola
zastavená.
A340-200 |
Novú
generáciu Airbusu A340 predstavujú verzie -500 a -600. A340-500 je predĺženou verziou -300 o 3,3m
s kapacitou 313 cestujúcich a doletom 16 670 km. Prevádzkuje sa
na najdlhších non-stop trasách vrátané priameho letu zo Singapuru do Los
Angeles, ktorý trvá takmer 19 hodín. Poháňaný je štyrmi motormi Rolls-Royce
Trent 500 s ťahom 236 kN. Svoj prvý let uskutočnil 11. februára 2002. Do
služby vstúpil so spoločnosťou Emirates, ktorá je zároveň aj jeho najväčším používateľom.
Lietadiel A340-500 má vo svojej flotile 10.
A340-500 |
AirbusA340-600
je predĺženou verziou A340-500 presne o 7,4 m poskytujúca miesto pre 380 pasažierov
v usporiadaní troch tried a doletom 14 600 km. Poháňaný je štyrmi
motormi Rolls-Royce Trent 500 s ťahom 249 kN. Prvýkrát vzlietol 23. apríla
2001 a do služby vstúpil v auguste 2002 so spoločnosťou Virgin
Atlantic Airways.
A340-600 |
Pilotná
kabína Airbusu A340 sa takmer neodlišuje od pilotnej
kabíny A330. Je vybavená fly-by-wire systémom so šiestimi viacúčelovými LCD
displejmi, elektronickým riadiacim letovým systémom pozostávajúcim z piatich
hlavných počítačov s autonómnymi zdrojmi energie a elektrickým vedením,
digitálnym systémom s tzv. head-up LCD displejom, palubným informačným systémom
atď.
Kabína
cestujúcich je navrhnutá pre 315 až 380 cestujúcich v troch triedach so
štandardne šesť, sedem a osem vedľa seba umiestnenými sedadlami v jednom
rade s dvoma uličkami.
Technicko-prevádzkové parametre
A340-200
|
A340-300
|
|
Dĺžka
|
59,39 m
|
63,70 m
|
Výška
|
16,74 m
|
16,9 m
|
Rozpätie
|
60,30 m
|
60,30 m
|
MTOW
|
260 t
|
275.9 t
|
Prázdna hmotnosť
|
126 t
|
129 t
|
Cestovná rýchlosť
|
880 km/h
|
880 km/h
|
Max. rýchlosť
|
914 km/h
|
914 km/h
|
Dolet
|
13 805 km
|
13 700 km
|
Dostup
|
12 500 m
|
12 500 m
|
Počet cestujúcich
|
261 – 303
|
295 - 335
|
Uvedenie do prev.
|
1993
|
1993
|
A340-500
|
A340-600
|
|
Dĺžka
|
67,93 m
|
75,36 m
|
Výška
|
17,28 m
|
17,22 m
|
Rozpätie
|
63,45 m
|
63,45 m
|
MTOW
|
372 t
|
368 t
|
Prázdna hmotnosť
|
170 t
|
177 t
|
Cest. rýchlosť
|
905 km/h
|
905 km/h
|
Dolet
|
16 670 km
|
14 600 km
|
Dostup
|
12 525 m
|
12 525 m
|
Počet cestujúcich
|
max. 375
|
max. 475
|
Uvedenie do prev.
|
2002
|
2002
|
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára