štvrtok 6. júna 2013

Airbus A340


Keďže ako prvé lietadlo som vám predstavila Airbus A330, ďalej budem pokračovať jeho väčším "bratom" a to Airbusom A340.
Airbus A340 je štvormotorové širokotrupové lietadlo určené pre dlhé trate.
Airbus Industrie začali uvažovať o vývoji štvormotorového lietadla už v roku 1971 ako o konkurentovi Boeing 747. Avšak skutočný vývoj sa začal až od roku 1981 pod označením TA11. V roku 1987 bol definitívne premenovaný na A340. Vyvíjal sa spoločne s Airbusom A330. Celkový počet objednaných strojov bol 130, z čoho 89 opcií pripadlo na A340 a na základe toho bolo uprednostnený práve lietadlo A340. V roku 1989 sa začali jednotlivé komponenty letúna presúvať na montážnu linku v Toulouse, motory CFM56-5C2 boli dodané v roku 1991 a v októbri toho istého roku sa uskutočnil prvý slávnostný „roll-out“. Prvý let Airbusu A340 sa uskutočnil 25. októbra 1991. Vo februári 1992 uskutočnil prvý prototyp diaľkový let bez medzipristátia z Toulouse do Singapuru, teda vzdialenosť 10 905 km preletel za 12 hodín a 43 minút. 

Verzie:
  • A340-200
  • A340-300 - základná verzia
  • A340-500
  • A340-600  

Ako prvý bol zalietaný A340-300, čo je základná verzia s kapacitou 295 cestujúcich a doletom 13 300 km. Má rovnakú dĺžku ako Airbus A330-300. Táto verzia vstúpila do prevádzky v marci 1993 so spoločnosťou Lufthansa a Air France.

A340-300


Verzia A340-200 bola skrátenou verziou -300 poskytujúcou miesto pre 263 cestujúcich a zvýšeným doletom 14 300 km. Jej prvý let sa uskutočnil 1.apríla 2002. Tento variant sa predával v relatívne malých množstvách a preto jeho výroba bola zastavená. 

A340-200

Novú generáciu Airbusu A340 predstavujú verzie -500 a -600.  A340-500 je predĺženou verziou -300 o 3,3m s kapacitou 313 cestujúcich a doletom 16 670 km. Prevádzkuje sa na najdlhších non-stop trasách vrátané priameho letu zo Singapuru do Los Angeles, ktorý trvá takmer 19 hodín. Poháňaný je štyrmi motormi Rolls-Royce Trent 500 s ťahom 236 kN. Svoj prvý let uskutočnil 11. februára 2002. Do služby vstúpil so spoločnosťou Emirates, ktorá je zároveň aj jeho najväčším používateľom. Lietadiel A340-500 má vo svojej flotile 10.      
A340-500


AirbusA340-600 je predĺženou verziou A340-500 presne o 7,4 m poskytujúca miesto pre 380 pasažierov v usporiadaní troch tried a doletom 14 600 km. Poháňaný je štyrmi motormi Rolls-Royce Trent 500 s ťahom 249 kN. Prvýkrát vzlietol 23. apríla 2001 a do služby vstúpil v auguste 2002 so spoločnosťou Virgin Atlantic Airways.
A340-600
Pilotná kabína Airbusu A340 sa takmer neodlišuje od  pilotnej kabíny A330. Je vybavená fly-by-wire systémom so šiestimi viacúčelovými LCD displejmi, elektronickým riadiacim letovým systémom pozostávajúcim z piatich hlavných počítačov s autonómnymi zdrojmi energie a elektrickým vedením, digitálnym systémom s tzv. head-up LCD displejom, palubným informačným systémom atď.

Kabína cestujúcich je navrhnutá pre 315 až 380 cestujúcich v troch triedach so štandardne šesť, sedem a osem vedľa seba umiestnenými sedadlami v jednom rade s dvoma uličkami. 

Technicko-prevádzkové parametre 



A340-200
A340-300
Dĺžka
59,39 m
63,70 m
Výška
16,74 m
16,9 m
Rozpätie
60,30 m
60,30 m
MTOW
260 t
275.9 t
Prázdna hmotnosť
126 t
129 t
Cestovná rýchlosť
880 km/h
880 km/h
Max. rýchlosť
914 km/h
914 km/h
Dolet
13 805 km
13 700 km
Dostup
12 500 m
12 500 m
Počet cestujúcich
261 – 303
295 - 335
Uvedenie do prev.
1993
1993
 


A340-500
A340-600
Dĺžka
67,93 m
75,36 m
Výška
17,28 m
17,22 m
Rozpätie
63,45 m
63,45 m
MTOW
372 t
368 t
Prázdna hmotnosť
170 t
177 t
Cest. rýchlosť
905 km/h
905 km/h
Dolet
16 670 km
14 600 km
Dostup
12 525 m
12 525 m
Počet cestujúcich
max. 375
max.  475
Uvedenie do prev.
2002
2002


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára